در سال های اخیر دانشجویان بسیاری از کشورمان برای مهاجرت تحصیلی و یا بورسیه در دانشگاه های اروپا اقدام نموده اند که در این میان شرایط تحصیل در اتریش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار ایده آل بوده و تقریبا رایگان میباشد. کشور اتریش با فرهنگ غنی اروپایی به عنوان مهد هنر و موسیقی جهان شناخته میشود و فرصت های مناسبی جهت اخذ مهاجرت تحصیلی را برای دانشجویان خارجی فراهم نموده است. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های ممتاز اروپا و جهان با رتبه زیر ۱۰۰ در این کشور قرار گرفته اند و وین پایتخت این کشور نیز در سال 2012 به عنوان رتبه پنجم بهترین شهر دانشجویی دنیا نام گرفت. قابل ذکر است که زبان رسمی و رایج کشور اتریش آلمانی است اما متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی نیازی به ارائه ی مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی نخواهند داشت.


4


متقاضیان برای درخواست پذیرش در دانشگاه های اتریش میبایست تقاضانامه و مدارک مورد نیاز تحصیلی خودشان را برای ترم های زمستانی تا ۵ سپتامبر و برای ترم های تابستانی تا ۵ فوریه به دانشگاه مقصد ارسال نمایند. برخی از دانشگاه‌های اتریش همچون دانشگاه‌های پزشکی، دانشگاه و دانشکده‌های هنر و دانشگاه‌های آموزش عالی فنی برای پذیرش دانشجویان اقدام به برگزاری آزمون های ورودی میکنند که فرصت ارائه تقاضانامه ی شرکت در آزمون ورودی بعضی از این  دانشگاه ها تا ۶ ماه قبل از آغاز ترم تحصیلی است. لذا ارائه ی به موقع مدارک مربوط به پذیرش امری ضروری و با اهمیت است. همچنین قبولی در یکی از دانشگاه‌های سراسری (دولتی) ایران در رشته های مورد نظر دانشجو و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل از عوامل موثر در موفقیت روند پذیرش در دانشگاه های اتریش به شمار می روند.
گروه مشاوران اندیشه پویان آماده ی راهنمایی هموطنان عزیز برای سنجش شرایط اخذ ویزای تحصیلی اتریش و ارائه بهترین پیشنهادهای ممکن به شما هستند. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه های اتریش نیز به شرح ذیل است:

کپی صفحه اول پاسپورت
ترجمه رسمی به زبان آلمانی مدرک دیپلم و ریز نمرات آن
ترجمه رسمی به زبان آلمانی مدرک پیش دانشگاهی و ریز نمرات آن
ترجمه رسمی به زبان آلمانی گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو و دروس گذرانده در دانشگاه و ریز نمرات آن
مدرک زبان آلمانی و انگلیسی درصورت موجود بودن
دو قطعه عکس رنگی پاسپورتی

در اتریش تحصیل در دانشگاه‌های برای دانشجویان خارجی تقریباً رایگان است. مخارج تحصیل در اتریش برای بیشتر مقاطع هر ترم ۳۸۰ تا ۷۵۰ یورو است. در دانشگاه‌های اتریش امکان گرفتن پذیرش با مدارک دیپلم و فوق‌دیپلم وجود ندارد و فرد متقاضیان باید مدرکی که نشان قبولی در کنکور دانشگاه (سرا سری یا آزاد ایران) در رشته موردنظر یا کشوری که مدرک آن مورد تأیید دانشگاه‌های اتریش است، ارائه نماید. هم‌چنین برای درخواست پذیرش یک پیش‌شرطی که الزامی است گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه مبدأ یا گواهی عدم منع تحصیل در مقطع موردنظر است.در اتریش زبان ملی و زبانی که دروس از طریق آن آموزش داده می‌شود آلمانی است درحالی‌که دانشگاه‌ها در مقطع دکتری و برخی از دانشگاه‌های خصوصی امکان تدریس به زبان انگلیسی رادارند.
دانشجویان خارجی که برای پذیرش در دانشگاه‌ها الزامی به داشتن مدرک زبان آلمانی را(B2) ندارند و نیز چه دانشجو می‌تواند پس از گرفتن پذیرش در یک دوره‌ی زمانی یک تا دوساله دوره‌های زبانی را در کشور مربوطه بگذراند و پس از موفقیت در آزمون EPD  به تحصیل مشغول شود. مخارج هر سه ترم دوره‌های زبان ۴۱۰ یورو است. از زمان‌های قدیم اتریش جایگاه والایی در تمدن، موسیقی، هنر و معماری در سرتاسر جهان دارد بنابراین برای تحصیل در دانشکده‌‌های هنرهای عالی و گرفتن پذیرش در برخی از رشته‌ها مانند معماری، مامایی، پزشکی، اقتصاد، روان‌شناسی  و مدیریت متقاضیان نیازمند شرکت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری هستند .
یکی از مزایای کشور اتریش این است که دانشجوی خارجی در حین تحصیل می‌تواند به‌صورت پاره‌وقت به کار قانونی مشغول باشد و بعد از اتمام تحصیل به‌واسطه دریافت کارت (قرمز سفید قرمز) به متقاضی اجازه یک سال اقامت در کشور اتریش برای یافتن شغل داده می‌شود. زمانی که فرد موفق به پیدا کردن شغل شود بعد از ۲ سال کار کردن و پرداخت بیمه و مالیات می‌تواند اقامت دائم را بگیرد.  هم‌چنین از همان ابتدا دانشجو متقاضی می‌تواند  برای همسر و فرزند زیر ۱۷ سال و ۶ ماه، تقاضای ویزای همراه بدهد تا به‌صورت هم‌زمان وارد کشور اتریش شوند.

برای اطلاعات بیشتر میتوان به سایت اندیشه پویان مراجعه نمایید

برای بررسی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرم‌های ارزیابی رایگان را تکمیل نموده و از مشاوران ما کمک بگیرید:

فرم ارزیابی مهاجرت تحصیلی