بدون شک می توان در سال های اخیر از کشور آلمان به عنوان موفق ترین کشور اروپا در حوزه اقتصادی نام برد که با وجود رکود اقتصادی و مشکلات اخیر توانسته است شرایط باثبات خود را حفظ نماید. این کشور به عنوان یکی از 28 کشور حوزه اتحادیه اروپا و همچنین عضو پیمان شینگن است. کشور آلمان از سال ۲۰۱۲ کارت هایی را برای اقامت کاری مهندسین و متخصصین غیر اروپایی در آلمان به نام کارت آبی (Blue Card)صادر نموده است. مهندسان میتوانند با ۳ سال کار مستمر و متوالی در آلمان Blue Card را دریافت نموده و اقامت دائم آلمان را اخذ نمایند. اخذ اقامت دائم اروپا نیز یکی از نقاط مثبت اخذ اقامت از طریق کارت آبی (Blue Card) است و این بدین معنی است که دارنده Blue Card میتواند هر کشوری در حوزه اتحادیه اروپا را برای اقامت دائم خود انتخاب نماید. گروه مشاوران اندیشه پویان آماده ی راهنمایی هموطنان عزیزی که متقاضی اقامت آلمان هستند برای سنجش شرایط اخذ ویزای کاری آلمان و ارائه بهترین پیشنهادهای ممکن به شما هستند. قابل ذکر است که برای اخذ ویزای کار آلمان نیازی به مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی نیست، هرچند که برای پیدا کردن کار و شرکت در مصاحبه های کاری درآلمان ، تسلط بر زبان آلمانی و یا انگلیسی در حد نیاز ضروری است اما دیگر نیازی به دریافت مدرک زبان و شرکت در آزمون های اخذ مدرک نخواهد بود.

با توجه به همکاری موسسه آرتا اندیشه پویان سپنتا با موسسه ایلیا، کاریابی بین المللی که تحت نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی می باشد این موسسه با مجوز رسمی از وزارت کار آماده پذیرش پرونده متقاضیان مشتاق به مهاجرت کاری به آلمان میباشد.


 


روشن  است که ساکنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور کارکردن در سایر کشور های اتحادیه اروپا به مجوز کار نیاز نخواهند داشت.  با این حال شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا (آمریکا و کانادا ) به منظور  اینکه بطور رسمی و اداری به آنها اجازه کار کردن داده شده باشد میبایست مجوز کار را برای ادامه کار کردن داشته باشند. به همین دلیل دولت فدرال آلمان کارفرمایانی که ،متقاضیان فاقد مجوز کار را در شرکت یا کارگاه  خود استخدام کنند  را توبیخ وجریمه های سنگینی را  بر دوش  آنها متحمل میکنند. به همین دلیل  بیشتر قریب به اتفاق آنها از شما خواستار هستند قبل از اقدام بکار مجوز کار داشته باشید. جهت گرفتن  مجوز کار در شروع  میبایست مجوز اقامت اولیه را تهیه کنید اما دریافت  مجوز اقامت اولیه  نمی تواند متضمن این مسئله باشد که سریعا مجوز کار اخذ خواهید کرد . مراحل دریافت و پیگیری برای تبعه کشورهای غیراز اتحادیه اروپا نیز به  اینگونه میباشد :
•بعد از اینکه برای سه ماه آغازین مجوز اقامت شما صادر گردید.  میبایست این مجوز را به دفتر محلی استخدام (   Arbeitsamt) برده و تقاضای یک مجوز کار سه ماهه غیر دائم  کنید.
•پس از دریافت  مجوز  سه  ماهه موقت کار بهAuslanderaamt بروید و  مجوز اقامت یک ساله بگیرد.
•و درانتها نیز مجوز اقامت یک ساله  خود را به Arbeitsamt ببرید .و مجوز اقامت کاری یک سال خود را دریافت  کنید.
قانون رسمی کشور  آلمان کارفرمایان را از پذیرش  تبعه های کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا منع می کند .  و میبایست ایشان اتباع آلمانی یا اروپایی را که دارای صلاحیت برای  گرفتن  پست مورد نظر باشد پیدا کنند. بنابراین هنگامی که اتباع غیر اروپایی درخواست مجوز کار می نمایند به مدارکی نیاز خواهند داشت که درخواست ایشان  را جهت مجوز کار تایید کنند. مجوز کارکردن  تنها در شرایطی به شما تعلق دارد که کاری یافته  باشید.و شما نیاز  به مدرکی از کارفرمای آینده  خود که می خواهد شما را در موسسه خود استخدام کند،  دارید. این مدرک به طور معمول، شامل یک رونوشت  از قرار داد استخدام ( Arbeistvertrag ) است اما میتواند نامه یا اظهار نامه کتبی  در خصوص  پیشنهاد شغلی شما هم باشد.همینطور میبایست به طور تشریحی، توصیفی  درباره شغل درخواستی خود  از سرپرست موسسه یا همان کارفرما داشته باشید و همچنین می بایست به همراه آن احضار نامه ای را ارائه دهید که نشان دهد با وجود آنکه شما جزء اتباع غیر آلمانی هستید دارای ویژگی های لازم برای گرفتن پست مربوطه هستید.  هم چنین احتمال دارد  که  از شما تقاضا شود که  رونوشت  مدارک تحصیلی شغلی و کاری خود را هم جهت  تایید صلاحیت انجام کار ارائه دهید.
بطور  کلی قانون جهت دریافت پیشنهاد کاری در اتحادیه اروپا، بدینگونه است که شغل انتخابی شما باید  در سایت کاریابی اتحادیه اروپا به طول  زمانی 3 هفته تمام، آگهی شود. در مدت این سه هفته، اگر هیچ فردی از 28 کشور عضو این اتحادیه ،برای دریافت  شغل انتخابی شما  اقدام   نکرد ،آن وقت ،سازمان ها و شرکت ها  می توانند افراد نیازمند  مورد نظر خود را از خارج این اتحادیه استخدام کنند.
این قانون در راستای به کار گیری افراد مقیم ویا در حال تحصیل در اروپا در بازارهای کاری این کشورها، تدوین شده است. فلذا بدیهی است که پیدا کردن شغل برای افراد خارج ار اتحادیه اروپا بسیار سخت خواهد بود. با تئجه به رکود اقتصادی در کشور های نظیر اسپانیا و یونان ،فقدان کار مناسب برای افراد متخصص در این کشور ها،تمایل این افراد به کار دی دیگر کشور های اروپایی بیشتر از پیش شده است. واین امر باعث دشوار تر شدن پروسه کار در کشور های اروپایی شده است. کشور آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. وحالا این سوال مطرح می شود که راه پیدا کردن شغل در اتحادیه اروپا چیست؟ بدیهی است افرادی که مشغول به تحصیل در اروپا می باشند ویا مدارک تحصیلی خود را از اروپا اخذ کرده باشند ،شانس بیشتری در خصوص پیدا کردن شغل و اخذ اقامت کاری در آلمان خواهند داشت.پس وکیل موسسه اندیشه پویان  به شما توصیه می کنند که اگر قصد اقدام جهت یافتن شغل در آلمان و اخذ اقامت کاری آلمان را دارید، با توجه به دشوار بودن این پروسه وبا توجه به قوانین حال حاضر اتحادیه اروپا،بهترین روش پیش روی متقاضیان اخذ اقامت دائم آلمان،اقدام جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور و راه یاقتن به خاک کشور آلمان و در پی آن اقدام جهت اخذ ویزای کاری کشور آلمان می باشد.

برای بررسی شرایط اخذ کاری فرم‌های ارزیابی رایگان به لینک زیر مراحعه نمایید:

فرم ارزیابی رایگان اخذ کاری