روند صدور و تمدید گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور

در سال 1393 و در راستای تحقق بخشی از وعده­های دولت تدبیر و امید مبنی بر حمایت از هم­وطنان مقیم کشورهای خارجی و با هدف ایجاد بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور با توجه به اینکه تا آن زمان هیچ گونه آمار و بانک اطلاعات رسمی از تعداد و میزان پراکندگی ایرانیان شاغل در کشورهای دیگر وجود نداشته است این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفت تا علاوه بر ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز، زمینه برخورداری ایرانیان شاغل در خارج از کشور از مزایا و معافیت­های قانونی نیز از طریق اعطاء گواهینامه شغلی به افراد واجد شرایط فراهم گردد و بر همین اساس سایتی الکترونیکی تحت عنوان، بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور به منظور جمع­آوری اطلاعات، صدور و تحویل گواهینامه شغلی به ایرانیان شاغل در خارج از کشور به نشانی الکترونیکی: shgovahi.mcls.gov.ir ایجاد و فعالیت رسمی آن از تاریخ 1393/09/15 آغاز گردید.

البته صدور و اعطاء گواهینامه شغلی در گذشته نیز سابقه دارد و در اوایل دهه هفتاد و به مدتی محدود ( طی سال­های 1371 تا 1373 ) از سوی وزارت کار و امور اجتماعی وقت فقط برای برخی از ایرانیان شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس گواهینامه شغلی تحت عنوان کارنامه شغلی صادر و به اعطاء گردیده است.

در حال حاضر کلیه متقاضیان مستقل گواهینامه شغلی به استثناء ایرانیان شاغل در کشورهای کویت و قطر ( که وابستگان محترم کار در نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مذکور مستقر می­باشند ) می­بایست کلیه مدارک هویتی خود و افراد تحت تکفل و مدارک شغلی را قبل از مراجعه به سامانه، به تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل اشتغال خویش برسانند (ممهور به مهر و امضاء نمایندگی) و الزاماً در فرآیند ثبت­نام فقط مدارک تأیید شده از سوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در سامانه بارگذاری نمایند.

به منظور آشنایی با این فرایند با رؤیا رجب زادبان رئیس گروه نظارت بر کاریابی­های خارجی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در هفته نامه بازار کار گفتگویی شده که شما را به مطالعه مشروح آن دعوت می کنیم:



برای دریافت اطلاعات تکمیلی به وبسایت موسسه آرتا اندیشه پویان سپنتا مراجعه نمایید.

منبع : روند صدور و تمدید گواهینامه شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج از کشور