کارت اقامت دائم کانادا ( Canada PR Card) ) یک کارت رسمی و سند شناسایی است که به مانند ویزای اقامت دائم عمل کرده و اثبات کننده وضعیت شما، بعنوان یک مقیم دائم کانادا می باشد و بسیاری آن را معادل Green Card امریکایی می‌دانند.

pr card

(Permanent Resident Card – PR Card)

شما با داشتن کارت PR  کانادا اجازه زندگی، تحصیل و کار در این کشور را دارا بوده و از تمام حقوق شهروندی کانادا بر خوردار می باشید و بعد از گذراندن یک مدت مشخص می توانید جهت دریافت کارت شهروندی (Citizenship Card) اقدام نمایید. تنها تفاوت بین کارت اقامت دائم و کارت شهروندی کانادا در این است که، شهروندان کانادا می توانند پاسپورت کانادایی دریافت کرده و در انتخابات کانادا شرکت کنند.

درتکمیل اطلاعات خود لازم است بدانید: پی آر کارت متعلق به دولت کاناداست و باید در خاک کانادا صادر شود به همین دلیل از ژوئن سال ۲۰۰۲ به بعد بر اساس قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان کانادا توسط اداره مهاجرت، همه افرادیکه شرایط اقامت دائم در کانادا را کسب می‌کنند، بصورت اتوماتیک در طی پروسه مهاجرت، اولین کارت PR خود را (با اعتبار ۵ ساله) دریافت می‌کنند.

افراد تازه وارد “مهاجر تازه وارد” یا “Landed Immigrant” در اولین ورود به کانادا فرم کارت PR را تکمیل کرده و برای دریافت این کارت اقدام می نمایند. طی این پروسه، بسیار مهم می باشد که افراد در زمان ورود بتوانند آدرسی را در کانادا برای دریافت این کارت ارائه دهند. در صورت عدم ارائه آدرس در زمان ورود، مهاجر موظف است که در کمتر از ۱۸۰ روز آدرس خود را به اطلاع اداره مهاجرت کانادا برساند.

افرادی که در زمان ورود آدرس محل اقامت خود را در فرم ها اعلام نمایند، معمولا در کمتر از ۹۰ روز کارت PR خود را از طریق پست دریافت می کنند. این زمان برای متقاضیانی که پس از ورود محل اقامت خود را به اطلاع اداره مهاجرت کانادا می رسانند تا ۱۲۰ روز می باشد. اگر فرد متقاضی پس از اولین ورود و پیش از دریافت کارت PR خاک کانادا را ترک نماید برای ورود مجدد به کانادا باید درخواست ویزای ورود شهروند دائم (Permanent Resident Travel Document) نماید.

اعتبار کارت PR هر پنج سال منقضی می شود، لذا باید ضمن کنترل تاریخ اعتبار آن، حداقل ۹۰ روز قبل از مسافرت به خارج از کانادا، برای صدور کارت جدید درخواست نمایید.

به چه کسی “مقیم دائم کانادا” گفته می شود؟

مقیم دائم کانادا به فردی گفته می شود که در پاسپورت خود دارای ویزای ورود به کانادا به عنوان مقیم دائم است و به خاک کانادا وارد شده است (اصطلاحا “لند Land” شده است) ولی هنوز سیتیزن نشده است. همچنین این فرد ممکن است مقیم دائم کشوری دیگر مانند کشور محل تولد خود باشد. افرادی که به صورت موقت در کانادا هستند، مانند افراد دارای ویزای دانشجویی، ویزای کار، ویزای توریستی و . . .  مقیم دائم کانادا نمی باشند.

 دارنده کارت اقامت دائم کانادا دارای حقوق زیراست:

– از مزایای قانونی و رایگان دولت کانادا که به شهروندان خود ارائه می دهد برخوردار است، مانند دریافت کارت خدمات بیمه درمانی رایگان

– هزینه تحصیل فرد یک دهم دانشجوی بین المللی است

– به راحتی در هر کجای کانادا می توانند به تحصیل، اقامت و کار بپردازند

– می تواند به راحتی بعد از گذراندن مدت زمان مشخص (در حال حاضر ۳ سال در یک دوره ۵ ساله) برای دریافت پاسپورت و سیتیزن شیپی کانادا اقدام کند.

– تحت حمایت قانونی دولت کانادا طبق قانون مصوب دولت فدرال است.

 دارنده کارت اقامت دائم کانادا دارای چه حقوقی نیست:

– حق رای دادن و یا انتخاب شدن در انتخابات رسمی کانادا ندارد.

– امکان اشتغال در ادارات و موسسات امنیتی را ندارد.

موسسه‌ی آرتا اندیشه پویان سپنتا با کادری مجرب و مشاورین برجسته‌ی خود آماده‌ی پذیرش پرونده‌های مهاجرتی، و مشاوره‌ به شما متقاضیان با توجه به شرایط بالا است. جهت مشاوره و ارتباط با کارشناسان ما با شماره های ۸۸۷۸۴۶۴۲_۰۲۱ و ۸۸۷۵۲۳۷۶_۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

منبع:کارت اقامت دائم کانادا (PR Card)